PODSTAWOWE INFORMACJE O REJSIE.

  1. Organizatorzy:
  • Fundacja CUD ul. Mroczna 1, 58-500 Jelenia Góra,
  • Kapitan jachtowy Sylwester Izydorczyk – inicjator rejsu,
  • Andrzej Marchowski Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych, Zdrowia i Organizacji Pozarządowych Urzędu Miasta Jelenia Góra

2.Czas rejsu.

Dojazd do Gdyni -nocny pociąg z Jeleniej Góry 20.21 do stacji Gdynia Główna 6.44.

W Gdyni dowóz do portu busem zorganizowanym przez ROTARY GDYNIA przy udziale i dzięki ROTARY KARPACZ.

Zamustrowanie w Gdyni 15.10.2017 o godzinie 14.00.

  • Wypłynięcie 15.10.2017 ok. 17.00.
  • Wejście do pierwszego portu Liepaja Łotwa 17.10.2017 po południu.
  • Wyjście z portu Liepaja Łotwa 18.10.2017  po 10.00.
  • Wejście do porty Visby – Gotlandia – Szwecja – 19.10.2017 ok. 16.00.
  • Wyjście z portu Visby – Gotlandia – Szwecja – 20.10.2017 ok. 15.00.
  • Wejście do portu Gdynia 22.10.2017 ok. godz. 04.00.
  • Wymustrowanie w Gdyni 22.10.2017 do godziny 10.00.

Powrót – pociąg PKP Gdynia Główna o godzinie 11.14, do Wrocławia 17.50.

Dojazd z Wrocławia do Jeleniej Góry busem ufundowanym przez KRYCHA-BUS.

  1. Dane dotyczące rejsu.

Dystans – 520 Mm.

Czas żeglugi:

  • pod żaglami 56 godzin,
  • na silniku 54 godziny,
  • postoju 54 godziny.

Bardzo sprzyjające łagodne warunki pogodowe.

  1. Warunki naboru i udziału w rejsie.

Rejs zorganizowany był dla 28 osobowej załogi mieszanej, złożonej w jednej części z osób niepełnosprawnych z orzeczoną niepełnosprawnością, w drugiej części z osób zdrowych. Założeniem było, by osoby sprawne pełniły w trakcie rejsu funkcję pomocników dla osób z ograniczoną sprawnością.

W rejsie uczestniczyli:

kapitan, chief, kuk, mechanik, motorzysta, 4 oficerów ( w tym jeden pełniący funkcję bosmana), 14 załogantów – osób sprawnych, 14 załogantów – osób z orzeczoną niepełnosprawnością i jedno dziecko w wieku 5 lat, tj. łącznie 38 osób.

Osoby niepełnosprawne wybierała i kwalifikowała Fundacja Cud w konsultacji z Sylwestrem Izydorczykiem, pozostałe osoby zgłaszały się indywidualnie i samodzielnie opłaciły udział w rejsie.

Wśród osób niepełnosprawnych była jedna osoba poruszająca się na wózku i jedna osoba całkowicie niewidząca, ponadto były osoby z ograniczeniami w zakresie sprawności ruchowej i z niepełnosprawnością w zakresie wzroku.

W rejsie uczestniczyło 8 naszych kolegów.

Drugi Zawisza Czarny (czasem popularnie zwany Zawiasem) to stalowy, trzymasztowy szkuner z ożaglowaniem typu Va Marie. Jednostkę zbudowano na bazie kadłuba statku rybackiego (lugrotrawlera) Cietrzew, zwodowanego w 1952 r. w Stoczni Północnej w Gdańsku, który wraz z całą serią statków tego typu został wycofany z eksploatacji z powodu złej stateczności i zatonięcia dwóch z nich.

Statek został przekazany ZHP przez Ministerstwo Żeglugi i przebudowany na żaglowiec. Pod bukszprytem znajduje się rzeźba, tzw. galion, przedstawiający głowę słynnego rycerza Zawiszy Czarnego. Część źródeł podaje, że jest to oryginalny galion, który zdobił dziób dawnego harcerskiego szkunera o tej samej nazwie, natomiast część, że jest to wierna kopia pierwotnego galionu.

Banderę podniesiono 15 lipca 1961, a pierwszym kapitanem został delegowany z Marynarki Wojennej kmdr Bolesław Romanowski. Statek został przebudowany i przedłużony w 1967 r. W 1990 opłynął dookoła kulę ziemską. Dwukrotnie (25.1. i 2.2.1999 r.) opłynął przylądek Horn.

W zimie 1979/1980 statek przeszedł gruntowny remont z m.in. wymianą nadbudówki i silnika oraz modernizacją pomieszczeń.

W 1984 roku, w czasie regat atlantyckich, w rejonie Bermudów, w bardzo trudnych warunkach pogodowych, żaglowiec uratował część załogi żaglowca Marques, który zatonął w gwałtownym szkwale. Po wzięciu rozbitków na pokład Zawisza, pomimo wysokiego stanu morza i bardzo silnego wiatru, pozostał w rejonie wypadku, poszukując ofiar. Kapitanem statku był wówczas Jan Sauer. Na Bermudach żaglowiec i jego załogę witano jak bohaterów.

W swych rejsach Zawisza, tak jak jego poprzednik, realizuje cele statutowe harcerstwa. Należały do nich np. w 2000 Rejsy Pokoju z międzynarodową załogą, z młodzieżą państw ogarniętych konfliktami zbrojnymi na Bliskim Wschodzie.

W 2000 statek przeszedł gruntowny remont z modernizacją pomieszczeń.

Od 2006 roku uczestniczy w programie Zobaczyć Morze, a od 2011 roku rokrocznie Zawiszą harcerze przewożą Betlejemskie Światło Pokoju dla skautów z Bornholmu i Karlskorony.